Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Název projektu
Ověřování jízdních vlastností vozidel druhu CAS
Kód
SP2021/58
Řešitel
Školitel řešitele projektu
prof. Ing. Pavel Poledňák, PhD.
Období řešení projektu
01. 01. 2021 - 31. 12. 2021
Předmět výzkumu
Hlavní cíl projektu je jeho zaměření na studium specifické problematiky dynamiky jízdy zásahových požárních automobilů (dále jen ZPA) k zásahu. Projekt navazuje na předchozí projekt SP2019/8 - Bezpečná jízda zásahové požární techniky k zásahu. Projekt bude navazovat na základní vyhodnocení provozních, geografických a klimatických charakteristik při jízdě ZPA ve specifickém prostředí a za specifických podmínek, tak, aby zejména při uplatnění práva přednostní jízdy v rámci operačního řízení byla zajištěna bezpečnost osádky ZPA ale i ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích při dynamicky se měnící jízdě vozidel druhu CAS (cisternová automobilová stříkačka) k zásahu. V předchozím projektu SP2019/8 byl řešen charakter jízdy ZPA u jednotek HZS ČR v krajích Moravskoslezském, Zlínském a Jihomoravském. Nově navrhovaný projekt se bude zabývat novými možnostmi ověřování jízdních vlastností zásahových požárních automobilů druhu CAS. Bude rozdělen na dvě části: - vyhodnocení reálných záznamů z pohledu dynamiky jízdy k zásahům, - vyhodnocení záznamů z testování jízdní dynamiky na cvičném polygonu. Tyto vlastnosti budou sledovány pomocí 2 kusů telemetrie Racelogic Performance Box, která byla pořízena z předchozího projektu SGS. Pomocí tohoto zařízení dokážeme kontinuálně sledovat jízdu vozidla s frekvencí záznamů 10 Hz s vysokou přesností a následně zpracovat ve firemním sw Vbox Test Suite od společnosti Racelogic Ltd, Anglie. Systém bude instalován na testovaných vozidlech a napájen primárně z vlastních nezávislých zdrojů elektrické energie. Výběr požární techniky do testování z hlediska podvozků bude zaměřen primárně na vozidla na podvozku TATRA, která doplní vozidla MAN TGM, Renault Midlum a v hojném počtu v posledních pěti létech nakupovaná vozidla na podvozcích SCANIA. Tímto budou vozidla reprezentovat zastoupení ve dvou skupinách podle hmotnostní kategorie - těžká (nad 16 t) TATRA a SCANIA a střední (do 16 t) MAN TGM a Renault Midlum. Prvním dílčím cílem bude zpracování a vyhodnocení dat z výjezdové činnosti vozidel CAS při reálných jízdách k zásahům. Primární data budou získávána pomocí telemetrie Racelogic Performance Box instalované na vybraných vozidlech. Data budou následně analyzována s cílem vyhodnocení dynamiky pohybu vozidla v reálném čase. Druhým dílčím cílem v rámci řešení hlavní části projektu bude měření vybraných jízdních charakteristik sledovaných vozidel. Tyto budou měřeny na vybraných letištích a výcvikových polygonech. Bude to zejména měření brzdných charakteristik (brzdná dráha, doba do zabrzdění), brzdné zpomalení a stanovovány adhezní součinitele vybraných vozidel druhu CAS podle rozdílných podvozků. Uvedené parametry budou u testovaných vozidel sledovány v závislosti na druhu a typu pneumatik, počáteční rychlosti vozidla, povrchu testovací dráhy a klimatických podmínkách. Třetím dílčím cílem projektu bude rozbor nehodovosti u jednotek požární ochrany HZS ČR se zaměřením na vozidla druhu CAS. Rozbor nehodovosti bude zaměřen na nehody zaviněné při jízdě k zásahu, kdy je řidič vozidla vystaven zvýšenému duševnímu i fyzickému vypětí. Vyhodnocení zjištěných poznatků by mělo směřovat k formulaci profilu rizikového řidiče vozidel CAS. Čtvrtým dílčím cílem bude vyhodnocení ekonomických nákladů plynoucích ze škod při dopravních nehodách.
Členové řešitelského týmu
Ing. Ladislav Jánošík, Ph.D.
Ing. Ivana Jánošíková, Ph.D.
Ing. Izabela Šudrychová, Ph.D.
Ing. Vítězslav Nováček
Bc. Karolína Jonová
Ing. Martin Tomášek, MBA
prof. Ing. Pavel Poledňák, PhD.
Specifikace výstupů projektu (cíl projektu)
Aktuálnost řešené problematiky
Současný stav řešené problematiky se projevuje ve dvou oblastech:
- stav a úroveň řešení podmínek bezpečné jízdy ZPA u jednotek požární ochrany HZS ČR se zřetelem na dynamiku jízdy k zásahu,
- skladba vozového parku u jednotek požární ochrany HZS ČR z pohledu druhů podvozků a stáří vozidel.
Problematika bezpečné ale zároveň dynamické jízdy je charakterizována vývojem nehodovosti ZPA a jejich někdy tragickými následky na zdraví a životech zasahujících hasičů. Podrobnosti o této problematice lze dohledat poprvé v dokumentu „Rozbor dopravní nehodovosti u jednotek požární ochrany v roce 2010“, který vydalo v roce 2011 MV GŘ HZS ČR. Zde zjistíme, že na přelomu let 2003/2004 došlo k téměř dvojnásobnému zvýšení dopravních nehod (dále jen DN) a to ze 71 na 165, z toho bylo ale 70 DN zaviněno jinou osobou. Poznámka k uvedené statistice: do konce roku 2003 byly evidovány pouze DN se škodou nad 10 000,- Kč. Z pohledu příčin DN je na prvních místech nesprávné vyhýbání, nepřiměřená rychlost a s ní související nedodržení bezpečné vzdálenosti. Z ekonomického hlediska zaviněné DN (78 DN) představovaly v roce 2010 škodu 8,4 mil. Kč a nezaviněné DN (86 DN) škodu 3,8 mil. Kč.
Tento „Rozbor“ je aktuálně vydáván každý rok. Trend nehodovosti bohužel pokračoval od roku 2004 i v následujících létech až do současnosti a lze velmi zjednodušeně konstatovat, že problematika bezpeční jízdy nebyla vyřešena. Přesněji nutno konstatovat, že byla řešena v rámci prevence nehodovosti u jednotek požární ochrany ale na druhou stranu nutno přiznat, že ke konci roku 2010 to nebylo s žádným viditelným výsledkem směrem ke snížení počtu DN u jednotek požární ochrany.

Metodologie řešení projektu
Předmět výzkumu projektu je uveden v jeho cíli a jeho okrajové podmínky jsou definovány současným stavem řešené problematiky. Sledovanou skupinou budou vozidla CAS na podvozcích TATRA, SCANIA, MAN a Renault, jak bylo zdůvodněno výše. Projekt je z pohledu metodologie řešení rozdělen na následující části, které sledují naplnění stanovených cílů:
1. Analýza záznamů z reálných jízd k zásahům z pohledu sledování dynamiky pohybu vozidla v reálném čase. Vyhodnocení primárních dat ze záznamů telemetrie Racelogic Performance Box instalované na vybraných vozidlech.
2. Návrh experimentu ke zjišťování vybraných dynamických jízdních charakteristik a jeho realizace na vybrané požární technice na cvičných polygonech.
3. Rozbor nehodovosti vozidel druhu CAS u jednotek požární ochrany HZS ČR.
4. Vyhodnocení ekonomických nákladů plynoucích ze škod při dopravních nehodách vozidel druhu CAS u jednotek požární ochrany HZS ČR.

Harmonogram projektu
Řešení projektu bude rozděleno do následujících etap:
1. Teoretický rozbor problematiky - březen 2021.
2. Vyhodnocení reálných jízdy k zásahům ze záznamů o sledování pohybu vozidla v reálném čase - březen až červen 2021.
3. Vyhodnocení měření dynamických jízdních charakteristik vybraných vozidel na cvičných polygonech - duben až srpen 2021.
4. Vyhodnocování ekonomických aspektů bezpečné jízdy k zásahu - duben až srpen 2021.
5. Vyhodnocování zjištěných skutečností a formulace dílčích závěrů - červen až listopad 2021.
6. Publikace dílčích a celkových výsledků - průběžně od června 2021.

Rozpočet projektu - uznané náklady

Návrh
1. Osobní náklady
Z toho
0,-
1.1. Mzdy (včetně pohyblivých složek) 0,-
1.2. Odvody pojistného na veřejné zdravotně pojištění a pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti 0,-
2. Stipendia 81000,-
3. Materiálové náklady 10000,-
4. Drobný hmotný a nehmotný majetek 0,-
5. Služby 28300,-
6. Cestovní náhrady 14500,-
7. Doplňkové (režijní) náklady max. do výše 10% poskytnuté podpory 10000,-
8. Konference pořádané VŠB-TUO k prezentaci výsledků studentského grantu (max. do výše 10% poskytnuté podpory) 0,-
9. Pořízení investic 0,-
Plánované náklady 143800,-
Uznané náklady 0,-
Celkem běžné finanční prostředky 143800,-
Zpět na seznam