Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Název projektu
Vymezení kritérií a jejich implementace při určování kritičnosti prvků dopravní infrastruktury
Kód
SP2013/152
Řešitel
Školitel řešitele projektu
doc. Ing. Vilém Adamec, Ph.D.
Období řešení projektu
01. 01. 2013 - 31. 12. 2013
Předmět výzkumu
V podmínkách České republiky je kritická infrastruktura definována v zákoně o krizovém řízení [1]. Identifikace prvku kritické infrastruktury je na základě průřezových a odvětvových kritérii. Kritičnost, tj. také významnost prvku kritické infrastruktury, je vymezena na základě průřezových a odvětvových kritérií [2] a také podle samotné definice kritické infrastruktury. Průřezová kritéria jsou charakteristická vymezením závažnosti dopadu výpadku funkce kritické infrastruktury. Oproti tomu jsou odvětvová kritéria specifická pro různé typy kritické infrastruktury. Nicméně pro každou kritickou infrastrukturu lze stanovit mnohem specifičtější kritéria, která by detailněji posuzovala jak závažný dopad výpadku funkce daného prvku, tak jeho význam pro posuzované odvětví/společnost. Kritičnost je v tomto smyslu chápaná jako vlastnost posuzovaných prvků dopravní infrastruktury. Předmětem výzkumu je analýza a výběr vhodných metod a stanovení kritérií sloužících k posuzování kritičnosti dopravní (silniční) infrastruktury vymezené obce. Analýzou, syntézou a vzájemnou komparací budou zmíněné metody a kritéria využity pro systematický postup posuzování kritičnosti prvku dopravní infrastruktury. Řešený projekt bude zaměřen pouze na nemovitý hmotný majetek tvořící síť dopravní infrastruktury. [1] Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů [2] Nařízení vlády č. 432/2010 Sb., o kritériích pro určení prvku kritické infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů
Členové řešitelského týmu
Ing. Petr Rostek
Ing. Petr Rostek
Ing. Jana Pupíková, Ph.D.
Ing. Jiří Markuci
doc. Ing. Vilém Adamec, Ph.D.
Specifikace výstupů projektu (cíl projektu)
Cíl projektu:
Nosným cílem projektu je vymezení kritérií a jejich implementace při určování kritičnosti prvků dopravní infrastruktury na území vybrané obce.

Dílčí cíle projektu:
 analýza metod pro posuzování kritičnosti prvků/systémů prvků kritických infrastruktur (zejména dopravní infrastruktury);
 analýza stávajících kritérií pro posuzování kritičnosti prvků/systémů prvků dopravní infrastruktury;
 stanovení kritérií sloužících k posuzování kritičnosti dopravní (silniční) infrastruktury vymezené obce.

Postup řešení:
V rámci řešení projektu budou nejprve analyzovány metody vhodné k posuzování kritičnosti prvků/systémů prvků kritických infrastruktur (zejména dopravní infrastruktury). Po důkladné deskripci, analýze, syntéze a komparaci jednotlivých identifikovaných metod budou vybrány metody vhodné k posuzování prvků/systémů prvků dopravní infrastruktury. Vybrané metody budou aplikovány pro posuzování kritičnosti na zvolený model sítě dopravní infrastruktury.
Součástí projektu je také zhodnocení stávajících kritérií sloužících k posuzování kritičnosti dopravní infrastruktury. Analyzovaná kritéria budou následně komparována a dána do kontextu s možností využití pro posuzování kritičnosti prvků/systému prvků dopravní infrastruktury ve zvoleném modelu sítě dopravní infrastruktury.
Výzkumný záměr bude v průběhu projektu také konzultován s paní doc. RNDr. Danou Procházkovou, DrSc. na ČVUT v Praze. V rámci projektu Safety Agent student doktorského studia (Ing. Petr Rostek) absolvuje odbornou stáž zaměřenou na modelování následků nefunkčnosti prvků kritické infrastrukturu a hodnocení dopadu nefunkčnosti prvku KI na území. Odborné znalosti budou implementovány při vytvoření systému určování kritičnosti prvků dopravní infrastruktury. Další konzultantem bude pan Ing. Michail Radimský, Ph.D. z VUT v Brně.
Časový harmonogram projektu:
I. březen – duben (2013): Provedení literární rešerše v předmětné oblasti. Primární a sekundární zdroje informací.
II. květen – červen (2013) Analýza a zhodnocení současného stavu řešené problematiky v ČR. Analýza metod vhodných pro posuzování kritičnosti prvků/systémů prvků dopravní infrastruktury. Deskripce, analýza, syntéza a komparace identifikovaných metod.
III. červenec – srpen (2013): Analýza stávajících kritérií vhodných pro posuzování kritičnosti prvků/systému prvků dopravní infrastruktury. Deskripce, analýza, syntéza a komparace stanovených kritérií.
IV. září – prosinec (2013): Vytvoření systému určování kritičnosti prvků dopravní infrastruktury a jejich verifikace v podmínkách zvolené obce. Sepsání závěrečné zprávy, prezentace a publikace výsledků do odborných článků, příspěvků a jejich zaslání k uveřejnění.

Rozpočet projektu - uznané náklady

Návrh Skutečnost
1. Osobní náklady
Z toho
0,- 0,-
1.1. Mzdy (včetně pohyblivých složek) 0,- 0,-
1.2. Odvody pojistného na veřejné zdravotně pojištění a pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti 0,- 0,-
2. Stipendia 63000,- 63000,-
3. Materiálové náklady 12000,- 12000,-
4. Drobný hmotný a nehmotný majetek 0,- 0,-
5. Služby 5000,- 5000,-
6. Cestovní náhrady 10000,- 10000,-
7. Doplňkové (režijní) náklady max. do výše 10% poskytnuté podpory 5000,- 5000,-
8. Konference pořádané VŠB-TUO k prezentaci výsledků studentského grantu (max. do výše 10% poskytnuté podpory) 4000,- 4000,-
9. Pořízení investic 0,- 0,-
Plánované náklady 99000,-
Uznané náklady 99000,-
Celkem běžné finanční prostředky 99000,- 99000,-
Zpět na seznam